zaterdag 7 juni 2014

Haakpatroon uilenslofjes


slofjes, uil, haken, haakpatroon, Saskia, Wibra, acryl, baby, kraamcadeau
Begin april werd ons kersverse buurjongetje geboren. Een mooie gelegenheid om eens een nieuw gehaakt kraamcadeautje uit te proberen. Via YouTube vond ik een leuk patroon voor babyslofjes en zelf maakte ik er een uilengezichtje op. Ik haakte er ook een bijpassend mutsje bij met de basketweave stitch.

Het Engelstalige instructiefilmpje voor de 'kale' slofjes vond ik op het YouTube-kanaal van CrochetHooksYou. Een vrij eenvoudig patroon, dat ook goed te volgen is zonder de Engelse termen te snappen. Ik paste het patroon iets aan: ik haakte geen bandje maar haakte nog wel een extra toer van vasten en aan de voorkant samengehaakte stokjes om ervoor te zorgen dat de opening van de slofjes niet te wijd wordt. Hieronder leg ik uit hoe ik het uilengezichtje haakte.

Patroon 
In dit patroon worden stokjes samengehaakt. Zo gaat dit in z'n werk:

Sla de naald om de draad, steek de naald in de steek.
Sla de naald nogmaals om de draad en haal de draad door de steek.
Je hebt nu 3 lussen op je haaknaald.
Sla de draad om en haal de draad door 2 lussen op je haaknaald.
Maak het stokje nu niet af, maar begin aan het volgende stokje.
Sla de draad om en steek de naald in de volgende steek.
Sla de naald nogmaals om de draad en haal de draad door de steek.
Je hebt nu 4 lussen op je haaknaald.
Sla de draad om en haal de draad door 2 lussen op je haaknaald.
Sla nogmaals de draad om en haal deze door de overige 3 lussen op je haaknaald.

Gebruik een steekmarkeerder om het begin van een toer aan te geven.
Ik doe een steekmarkeerder in de bovenste beginlosse van iedere toer.
In toer 1 doe ik de markeerder in de eerste vaste.
Zo weet je in welke steek je de toer moet sluiten met een halve vaste.


Ogen (4x):
Haak 2 lossen

Toer 1
Haak in de 1e losse 6 vasten (6)
Sluit de ring met een halve vaste in de eerste vaste.

Toer 2 (in een andere kleur)
Haak 1 losse
Haak in elke steek 2 vasten (12)
Sluit de ring met een halve vaste in de eerste vaste.

Hecht de draad af en laat een lange draad aan de ogen om ze vast te maken aan het slofje

Snavel (1x):
Haak 5 lossen

Toer 1
Haak in de 2e steek vanaf de haaknaald 1 vaste en 1 vaste in ieder van de volgende 3 steken (4).

Toer 2
Haak 1 losse en keer je werk
Haak 2 vasten samen, 1 vaste in ieder van de volgende 2 steken (3).

Toer 3
Haak 1 losse en keer je werk
Haak 2 vasten samen, 1 vaste in de volgende steek (2).

Toer 4
Haak 1 losse en keer je werk
Haak 2 vasten samen (1).

Hecht de draad af en laat een lange draad aan de snavel om ze vast te maken aan het slofje

Voor het samenhaken van vasten en stokjes kan je goede instructiefilmpjes vinden op Handwerkles.nl. Klik hier en hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten