zaterdag 10 mei 2014

Haakpatroon Finse granny square



For US English pattern, please click here.

Mijn moeder haakt en breit al zolang ik me kan herinneren, ze is er inmiddels erg bedreven in. Het is daarom best spannend om voor haar iets te haken. Voor haar verjaardag wilde ik een omslagdoek maken. Zelf vond ze een patroon voor een prachtige omslagdoek op het weblog De Haakzolder. Helaas werden mijn gehaakte vierkantjes erg klein en lukte het me niet om zelf een manier te bedenken om de vierkantjes groter te maken. Uiteindelijk ging ik op zoek naar een ander patroon. Heel toevallig kom ik vandaag op een Finse weblog waar een soortgelijk patroon te vinden is, maar dan een stuk groter... Had ik dat eerder geweten! Ik wil dit patroon, dat ik met behulp van de foto's en Google Translate vertaalde, graag met jullie delen.

Hier en daar heb ik een kleine aanpassing gedaan om het ook voor beginners begrijpelijk te maken. Misschien dat ik er in de toekomst nog iets mee ga maken. Ook deel ik 'm hier op m'n blog, zodat jullie er ook mee aan de slag kunnen. Hoewel ik hieronder wat foto's laat zien van mijn haaksel (gehaakt met Drops Paris en haaknaald 4mm), zijn de foto's van het originele blog Oma Koppa echt een bezoekje waard!

Patroon

Begin met 7 lossen, maak hier een cirkel van met een halve vaste in de eerste losse.

Toer 1
Haak 3 beginlossen. Dit is het eerste stokje met een eerste losse.
Haak 1 stokje in de cirkel, gevolgd door een losse. Herhaal dit totdat je 12 stokjes hebt (inclusief de beginlossen!) en eindig met een losse.
Sluit de toer met een halve vaste in de 2e beginlosse.



Toer 2
Haak 2 beginlossen. Dit is het eerste stokje.
Nu haak je 2 stokjes in de ruimte van de losse.
*Haak 1 stokje op het stokje van de vorige toer. Haak 2 stokjes in de ruimte van de losse*
Herhaal de instructie tussen ** totdat je in totaal 36 stokjes hebt.
Sluit de toer met een halve vaste in de 2e beginlosse.

Toer 3
In deze toer gaan we dubbele stokjes samenhaken, wat de bloemblaadjes worden.
In totaal haak je 4 dubbele stokjes samen (is 1 cluster) op 3 stokjes van de vorige toer.
Het eerste dubbele stokje gaat in het eerste stokje.
Het tweede en derde dubbele stokje steek je in het 2e stokje.
Het vierde dubbele stokje gaat in het 3e stokje.

LET OP! Het eerste cluster wijkt af van de overige clusters omdat je begint met 4 beginlossen. Dit is het eerste dubbele stokje.

Cluster
Sla de draad 2 keer om de haaknaald, steek de haaknaald in het stokje van de vorige toer.
Haal de draad door de steek naar voren, je hebt nu 4 lussen op je haaknaald.
Sla de draad om en haal door 2 lussen.
Sla de draad nogmaals om en haal door 2 lussen.
Je hebt nu nog 2 lussen op je haaknaald. Je haakt dit dubbele stokje niet af.
Nu ga je het volgende dubbele stokje haken, maar haakt 'm niet af.

Sla de draad 2 keer om de haaknaald, steek de haaknaald in het volgende stokje van de vorige toer.
Haal de draad door de steek naar voren, je hebt nu 5 lussen op je haaknaald.
Sla de draad om en haal door 2 lussen.
Sla de draad nogmaals om en haal door 2 lussen.
Je hebt nu nog 3 lussen op je haaknaald. Je haakt dit dubbele stokje niet af.
Je gaat nu het volgende dubbele stokje haken, maar haakt 'm niet af.

Sla de draad 2 keer om de haaknaald, steek de haaknaald in hetzelfde stokje als het vorige dubbele stokje.
Haal de draad door de steek naar voren, je hebt nu 6 lussen op je haaknaald.
Sla de draad om en haal door 2 lussen.
Sla de draad nogmaals om en haal door 2 lussen.
Je hebt nu nog 4 lussen op je haaknaald. Je haakt dit dubbele stokje niet af.
Je gaat nu het volgende dubbele stokje haken, maar haakt 'm niet af.

Sla de draad 2 keer om de haaknaald, steek de haaknaald in het volgende stokje van de vorige toer.
Haal de draad door de steek naar voren, je hebt nu 7 lussen op je haaknaald.
Sla de draad om en haal door 2 lussen.
Sla de draad nogmaals om en haal door 2 lussen.
Je hebt nu nog 5 lussen op je haaknaald.
Je slaat nu de draad om en haalt de draad door alle lussen op de haaknaald.
Hiermee heb je 4 dubbele stokjes samengehaakt.


Herhaal de clusters en de vier lossen ertussen tot je in totaal 12 clusters hebt. Eindig met 4 lossen.
Sluit de toer met een halve vaste in de steek waarmee je het eerste cluster van deze toer hebt afgemaakt.




Toer 4
De bloem krijgt in deze toer z'n vierkante vorm.
Start met 5 lossen en zet deze vast met een halve vaste in de steek aan de basis van de 5 lossen.
Zo ontstaat een lusje, wat een hoek vormt.
*Haak nu 5 lossen en maak een halve vaste in de steek waarmee het volgende cluster/bloemblaadje is afgemaakt*.
Herhaal de instructie tussen de ** 3 keer.
In het 4e cluster (bloemblaadje) haak je weer 5 lossen die je vast zet met een halve vaste in de steek waarmee datzelfde cluster is afgemaakt. 
*Haak nu 5 lossen en maak een halve vaste in de steek waarmee het volgende cluster/bloemblaadje is afgemaakt*.
Herhaal de instructie tussen de ** 3 keer.
Haak zo door tot je 4 hoeken hebt gemaakt van lusjes en tussen iedere 2 hoeken 3 boogjes van 5 lossen.
Sluit de toer met een halve vaste in de basis van de 5 beginlossen.

Toer 5
Omdat je de vorige toer bent geeindigd in de hoek van een lus, moet je eerst zorgen dat je weer bovenop de lust uitkomt met je haaknaald.
Dit doe je door 2 halve vasten te maken in de eerste 2 steken van de lus.
Haak nu 5 lossen en zet deze vast met een halve vaste bovenin de lus van de vorige toer.
Je hebt nu opnieuw een lus gemaakt in de hoek.
*Haak 5 lossen en maak vast met een halve vaste in de boog van de vorige toer*.
Herhaal de instructie tussen de ** 4 keer.
Haak verder tot je in alle hoeken een lus hebt gemaakt en tussen iedere lus 4 boogjes van 5 lossen.
Sluit de toer met een halve vaste in de basis van de 5 beginlossen.

Hecht de draad af, de volgende toer begint niet in een hoek maar halverwege een zijde van het vierkant.

Toer 6
Hecht de draad aan op een van de bogen aan de rechte zijde van het vierkant.
In iedere boog haak je het volgende:
2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes, 1 losse.

Om te beginnen met deze toer haak je 2 beginlossen. Dit telt als het eerste stokje.
Wanneer je bij een hoeklus komt, haak je in de lus als volgt:
2 stokjes, 3 lossen, 2 stokjes, 1 losse.
Zo haak je tot het eind van de toer en eindig met een losse.
Sluit de toer met een halve vaste in de 2e beginlosse van deze toer.



De bloem in het vierkant is nu klaar!
Veel plezier met haken...

Nogmaals: dit is niet mijn eigen patroon, maar een vertaalde versie van het patroon op het Finse blog http://omakoppa.blogspot.fi/2011/12/virkattu-kukkanelio-ohje.html.

Edit: een oplettende lezer van mijn blog attendeerde me op het feit dat dit patroon oorspronkelijk uit het boek "Haken voor Iedereen" afkomstig is. Dit boek is geschreven door Ellen Türkis en Sanna Dammann. 

Edit2: inmiddels heeft Eveline van De Stoffenzolder dit patroon gebruikt voor het maken van een poncho. Ik maakte er een berichtje van op mijn blog, omdat ik het resultaat echt super vind!

36 opmerkingen:

  1. Please, put MY NAME and BLOG ADDRESS under the post, thank You :) http://omakoppa.blogspot.fi/2011/12/virkattu-kukkanelio-ohje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey VMS, I did put the link in the text, but I changed the link today so you can see what the name of your blog is. I'm sorry if it seemed unclear to you. Thanx again for your inspiration and permission to translate this pattern!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Can I get a copy of this in English somewhere?!

      Verwijderen
    2. Hi Judi,

      This pattern is not available in English as far as I know, but I will definitely translate it into English some time later on... Please follow me via Bloglovin' and you will be updated everytime I submit a new blogpost.

      Verwijderen
    3. I am also interested in seeing this pattern in English. will definitely follow you so that I can see when you translate it. Love the pattern! Can't wait to see you translate it!!

      Verwijderen
  3. gedeeld op publieke FB site met gratis haakpatronen :-)
    https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jenneke! Altijd fijn als mijn blog wordt gedeeld met anderen!

      Verwijderen
  4. Hoi Vera,
    Wat een leuke site heb je! Krijg weer allemaal nieuwe inspiratie van jouw projecten.
    Groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janneke,

      Leuk om te lezen dat je mijn site waardeert! De afgelopen maanden is het hier even stil geweest, maar ik ben van plan om weer wat vaker te gaan bloggen en hopelijk daarmee anderen weer te inspireren.

      Groetjes,
      Vera

      Verwijderen
  5. Hallo Vera,
    Wat een leuk patroon! Net weer even anders dan de gewone granny squar. Dit patroon neem ik mee op vakantie naar Zweden. Dank voor je vertaling en duidelijke foto's!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Elizabeth,
      En is het gelukt om dit patroon tijdens je vakantie te haken? Fijn om te lezen dat dit patroon je bevalt :-)

      Verwijderen
  6. Wat een super leuk patroon! Misschien ook wel leuk voor een deken? Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zeker een leuk idee om dit patroon te gebruiken voor een deken! Alleen ben ik zelf niet zo van het aan elkaar haken van granny's. Teveel gedoe denk ik ;-) Ik heb dit patroon uiteindelijk ook niet zelf gebruikt voor een project, alleen een vertaling gemaakt omdat ik het zo'n bijzondere granny vind!

      Verwijderen
  7. Wat een leuke square! Bedankt voor het vertalen en de mooie foto's erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind dit ook zo’n leuk vierkant!
    Het patroon van dit vierkant is echter ook niet van Virpi Puikoissa (VMSomⒶ KOPPA http://omakoppa.blogspot.se/)
    Het is afkomstig uit het boek ‘Brigitte Häklen’ (1977), geschreven door Ellen Türkis en Sanna Dammann, Nederlandse vertaling ‘Haken voor iedereen’ (1979) van G. van Baalen-Walther, beschrijving blz 58, foto blz 60.

    Vripi vermeldt dat zelf op haar weblog op pagina: http://omakoppa.blogspot.nl/2011/03/virkattu-kukka-ohje.html
    Ere wie ere toekomt, toch?



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Estella,

      Goed dat je dit aangeeft, ik had deze blogpost nog niet gezien... Ik zal de bron van dit patroon toevoegen aan mijn bericht. Want je hebt gelijk: ere wie ere toekomt!

      Groetjes,
      Vera

      Verwijderen
  9. Thank you so much for this beautiful pattern! I made a scarf using this pattern. Thanks again! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're welcome Dragana! I'm glad you like this pattern.

      Verwijderen
  10. Ik vind hem zooooo gaaf! Maar heb je toevallig ook het patroon van de grote square?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee helaas niet... Ik zag later op de oorspronkelijke Finse site ook dat er een grotere versie van deze granny is, maar voor zover ik kan zien is die niet uitgeschreven/uitgetekend. Misschien lukt het om zelf het vierkant groter te maken met de toeren die ik heb uitgeschreven?

      Verwijderen
    2. Helaas ben ik daar niet zo goed in, maar ga het zeker proberen! In elk geval bedankt!!

      Verwijderen
  11. Hij is heel mooi. Dank voor het delen! Ik ben druk aant oefenen met grannysquares en deze ga ik zeker ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dankjewel voor het uitschrijven en delen van deze mooie granny,ik heb net met veel plezier mijn eerste Finse granny gehaakt.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben een echte fan van OmaKoppa, heb inmiddels de 2 haakboeken van haar.
    De Finse granny is ook mijn favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zijn de afmetingen van de finse granny in cm? ...×...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jessica, eerlijk gezegd weet ik het niet precies. Zoals ik al schreef heb ik dit patroon nooit gebruikt, alleen een proefgranny gemaakt voor het vertalen van het patroon en de foto's. Maar het is een vrij groot vierkant, ongeveer 20x20 cm. Hopelijk heb je hier iets aan.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Dit juweeltje is bij mij 16x16, haaknaald nr.5 (ik haak erg vast, zodoende zo'n dikke naald) met de Saskia van de Wibra

      Verwijderen
  15. Hoi Vera,
    Bedankt voor de duidelijke beschrijving van de leuke granny. Ik heb er 360 gehaakt in regenboogkleuren (style craft) maar niet het hele patroon. Ik heb t/m toer 5 gehaakt en daarna geknoopt in een open gaashek. Krijg erg leuke reacties van mensen die langs lopen en rijden. Groetjes uit Gouda.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig. Ik ga er aan beginnen, heb het garen al in huis.
    Wat fijn dat je dit vertaald hebt, want mijn Fins is.............niet je van hèt; zachtjes uitgedrukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik gebruik een aantal van deze vierkanten voor de voorkant van mijn trui. De rest is gebreid. Beeldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super bedankt voor deze duidelijk uitleg, ik als beginner met haken kon deze echt makkelijk doen! Echt top! Eindelijk een granny die lukt ����

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben heel blij met deze duidelijke beschrijving, dank je wel . Het wordt een bovenkantje van een jurkje voor mijn achterkleindochter van 2 jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Superduidelijk uitgelegd dank je wel, leuk om te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo. Ik gebruik de granny’s om er een vest van te maken. Daarvoor heb ik ook halve nodig. Heb je enig idee of dat patroon ergens te vinden is?
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen